سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

دلنوشته‌های اسکناسی

دوشنبه 86 اسفند 20 ساعت 12:38 صبح

ساعت 11:15 شب، سر پست 6/12/85
بسوزد پدر سربازی که جگر را سوزاند
دوست دخترم مادر شد، من هنوز سربازم

بیچاره سرباز! تنهایی و غربت خیلی فشار آورده! خودکار داشت ولی کاغذی نبود که مهبط دلنوشته‌هاش بشه!
این عکس رو از یک وبسایت برداشتم ولی چند روز پیش، یه دویستی طرح جدیدو از یه راننده تاکسی گرفتم که صد رحمت به دلتنگی اون سرباز غریب! طرف رنجنامه‌ای به اندازه یک عمر عاشقی رو توش قلم زده بود! یک طرف اسکناس تاب ترشحات روحی این دلباخته رو نداشت اون طرف اسکناس هم باید نمی از یم شیدایی عاشق قصه مارو می‌چشید!
الغرض! خدا همه عاشقان دلباخته رو به هم برسونه و غم فراغ رو به عیش وصال تبدیل کنه! (بعضیا چه بلند الهی آمین گفتن!)
این دو جریان بهانه‌ای بود که اظهار فضلی کنم!
رسمه که سادات روز عید غدیر خم، از باب تبرک عیدی بدن! بعضیا برای قشنگی، نقش‌هایی با مضمون ولایت امیرالمؤمنین (ع) رو روی اسکناس‌های آکبند، زرکوب می‌کنند!
ا
ما مخلص همه بچه سیدای گل هم هستیم و عیدی قابلشون، برکت سفره‌مون شده اما
همونطور که می‌دونید این اسکناس‌هایی که دست ماست فی‌نفسه ارزش نداره و اوراقی هستند که حاکی از پشتوانه طلاییه که در خزانه ملی موجوده! پیش از این معاملات با طلا و نقره انجام می‌شد اما به دلیل در معرض خطر گرفتن و حجم و وزنشون، اوراقی منتشر شد که هر کدوم گویای اعتبار مشخصی از طلا و نقره بود. به تدریج این کاغذها مدرن شدن و به این نحو که در دست ماست تبدیل شد. هزینه‌های زیادی خرج می‌شه تا اسکناسی شکیل با درجه مقاومت بالا در برابر آفت‌های مختلف چاپ بشه! چاپ و انتشار این اوراق هزینه‌هایی داره که از طرف دولت تأمین می‌شه!
پس در حقیقت این اوراق بهادار از بیت‌المالی هستند که در دست ما به امانته و هرچی درست‌تر مصرف بشه، در بیت‌المال صرفه‌جویی شده!
از آیت‌الله عزیزالله خوشوقت، از اساتید اخلاق برجسته تهران، در این مورد سؤال شد و ایشون فرمودند: اسکناس بیت‌الماله و باید در نگهداری از اون کمال مراقبت را کرد. کیف پولی همراه داشته باشیم تا اسکناس‌ها با کمترین آسیب در چرخه اقتصادی کشور استفاده بشن!


نوشته شده توسط : یاسر

نظرات دیگران [ نظر]


خروشی برای غزه!

سه شنبه 86 اسفند 14 ساعت 12:38 صبح

پرده اول:
گروه  «Surrend» از کشور دانمارک نمایشگاهی را در یک گالری هنر در برلین آلمان برپا می‌کند. در آن میان پوستری از کعبه بود که به زبان آلمانی کلمات دون شانی بر روی عکس چسبانده بودند. این پوستر درواقع یکی از 22 پوستر حاضر در نمایشگاه با موضوع «دولت اشغالگر صهیونیست» بود.
این پوستر خشم مسلمانان آلمانی را برانگیخت. آنان با ورود به نمایشگاه، با اشاره به توهین‌آمیز بودن این پوستر، نسبت به آن اعتراض کرده، خواستند که این پوستر از میان آثار حاضر در نمایشگاه خارج شود.
رییس گالری: نمایشگاه برای مدتی تعطیل می‌شود.
پرده دوم:
دوشنبه سیزدهم اسفندماه؛ روز عزای عمومی در فلسطین اشغالی.
شمال و شرق غزه روز شنبه، یازدهم اسفندماه، آماج حملات زمینی و هوایی نظامیان صهیونیست قرار گرفت.
بر اثر این حملات 60 فلسطینی شهید و بیش از 150 تن زخمی شدند .
چهار کودک نیز در بین شهدا دیده می‌شوند.
نظامیان اسرائیلی خودروهای حامل زخمی‌ها را در مسیر بیمارستان منفجر می‌کنند.
 در دور جدید حملات صهیونیست ها که از چهار روز پیش آغاز شده است 90 فلسطینی شهید و بیش از 250 تن زخمی شدند.
19تن از شهدای فلسطینی زن وکودک هستند .
بر اثر این حملات خانه‌های شماری از فلسطینیان ویران شده است .
پرده سوم:
امیر مؤمنان علی (ع): شنیده‌ام که در سرزمین اسلام، خلخالی را از پای یک زن اهل کتاب بیرون کشیده‌اند. اگر مسلمانی این جریان را بشنود و دق‌مرگ شود جا دارد.
پرده چهارم:
دوازدهم اسفندماه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی ویژه به مناسبت حوادث خونین و فجیع غزه  تحلیلی در خور تأمل ارائه کردند و گفتند:
و این تصادف و اتفاق نیست که همزمان با این جنایتهای نظامی ، در گوشه دیگر از جغرافیای زیر سیطره ی استکبار ، برترین مقدسات اسلامی دستخوش تعرض می شود و قلمهای پلید و سیاستهای شیطانی حامی آنها، ساحت مقدس حضرت رحمه للعالمین را که همه ی بشریت وامدار پیام الهی او وذات مقدس اوست ، مورد هتک و اهانت قرار می دهند. آری این اسلام عزیز است که با پیام رهائی بخش و ظلم ستیز خود و با برانگیختن روح کرامت و عزت در انسانها و ملتها ، مستکبران را به وحشت انداخته و اتش کینه ی ملتهای مسلمان را در دل آنان مشتعل ساخته است و حرکات انان را دیوانه وار کرده است .
رهبر جامعه اسلامی سکوت کشورهای اسلامی در قبال فجایع اسرائیل را به باد انتقاد گرفتند و گفتند:
سکوت دنیای اسلام در برابر این تعدی کم نظیر به هیچ رو پذیرفته نیست امت اسلامی باید به خروش آید و سران اسلامی باید خشم ملتهای خود را به رخ رژیم غاصب بکوبند.
پرده پنجم:
سیزدهم اسفندماه، تعدادی از دانشجویان بصیر و غیور تهران با تجمع، اعتراض خود را نسبت به فجایع اسرائیل اعلام کردند.
حوزه علمیه نیز در آینده نزدیک تجمع اعتراض‌آمیزی ترتیب خواهد داد.
چه خروش مهیبی!
پرده ششم:
حسینیه امام خمینی، شعاری همیشگی: رهبرا رهبرا از تو به یک اشارت از ما به سر دویدن


نوشته شده توسط : یاسر

نظرات دیگران [ نظر]


اربعین به سبک نجفی‌های مقیم قم

پنج شنبه 86 اسفند 9 ساعت 12:19 صبح

پس‌زمینه(1): پیاده‌روی حسینی‌های عراقی به سمت کربلای حسین (ع) تو ایام اربعین یک سنت قدیمیه که بعد از سقوط صدام ملعون پر رونق‌تر شده!
شبکه خبر گفت: پیش‌بینی می‌شه تا فردا (اربعین 86) پنج میلیون زائر تو کربلا جمع می‌شن (جامون خالی!) تا این لحظه که 64 عاشق تونستن تو راه پیاده‌روی کربلا بهشتی بشن. تا فردا الله أعلم! خدا به خیر بگذرونه ... (تا هر کسی خیر رو تو چی ببینه!)
نکته جالب: خود عراقی‌ها به پیاده‌روی به سمت کربلا می‌گن: «بیاده کربلا» جالب بود؟
پس‌زمینه(2): نجفی‌های مقیم قم به یاد «بیاده کربلا»هاشون تو عراق، یه روز قبل از اربعین بعدازظهر از مسجد جمکران تا حرم کریمه اهل‌بیت (س) راه‌پیمایی می‌کنند.
یه مسیر حدود 20 کیلومتری. شاید بشه اصطلاح «بیاده جمکران» رو براش جعل کرد!
اصل مطلب: امروز یعنی یه روز به اربعین 86 رفتم جمکران.
برنامه: ناهار، نماز مسجد جمکران، تجمع و پیاده‌روی یا همون «بیاده جمکران»
جمعیت زیادی میان! به همین خاطر یک طرف اتوبان کامل بسته می‌شه! توی راه صدای روضه و مداحی! توی راه پذیرایی با میوه و ساندیس و کیک و شله‌زرد!
نکته جالب‌تر: همه جمعیت عرب نیستند! قمی‌ها که با این رسم چند ساله آشنا هستند همراه این خیل می‌شن. زبانشون یکی نیست ولی همه‌شون خیلی سوزناک «یاحسین» می‌گن!
سه تا جوون رو دیدم، تابلو بود ایرانی‌بودند! احتمال قوی هم می‌دم طلبه بودن! یکی‌شون پرچم سبز «یاحسین» به دست، یکی‌شون قرآن به‌دست و در حال قرائت، یکیشون شنونده، هر سه تاشون پابرهنه!!!
ـ سه ساعت پیاده‌روی بود! از ساعت 3 تا اذان مغرب. توی راه از نزدیک گلزار شهدا گذشتند، وایستادن خسته و جوندار غربت زینب کبری (س) رو فریاد زدند!

پی‏نوشت: بخاطر شرائط فیزیکی‏ام نتونستم عکس‏های خوبی بگیرم ولی همین‏ها رو هم با کلی دردسر و مخفی با دوربین موبایلم گرفتم. نمی‏خواستم مزاحم خلوت عشاق‏الحسین (ع) بشم! 

 

 


نوشته شده توسط : یاسر

نظرات دیگران [ نظر]


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مرید پیر مغانم
عرفان کفی
رمضان کریم
[عناوین آرشیوشده]