سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

انتظارات رهبر از حوزه

چهارشنبه 86 آذر 14 ساعت 1:57 صبح
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار چهار ساعته با جمعی از فضلا و مبلغان و پژوهشگران حوزه، با پنج روز تأخیر امشب از شبکه یک پخش شد.
برخی نکات موجود در سخنان آقا:
اول:
خیلی از پیشنهادهای قدیمی من که در جمع حوزویان مطرح شده یا محقّق نشده یا نیمه کاره مانده است.
(با عنایت به اینکه چند روزی بیشتر از هفته بسیج نمی‌گذره، ناخودآگاه آدم رو یاد این شعار می‌اندازه:
«رهبرم! رهبرم! از تو به یک اشاره، از ما به سر دویدن»)
دوم:
 اگر حوزه به تحول تن ندهد یا می‌میرد یا منزوی می‌شود. باید برنامه‌های 15 سال پیش حوزه به شکل جدید و روز دربیاید.
(خب یعنی هنوز برنامه‌های پانزده سال پیش تو حوزه اجرا می‌شه و از اونجایی که مسلما دنیا نسبت به 15 سال پیش متحول شده، الان حوزه یا مُرده یا منزوی شده. مسلما حوزه زنده است، پس ...! این نکته با توجه به فراز دیگه سخن آقا روشن‌تر می‌شه:  حوزه علمیه معاصر، از زمان خود جا مانده است اما می‌تواند با سرعت و جدیت جبران کند.
سوم:
 من از همان اول به این نکته که حوزه باید مدرک مستقل بدهد اعتقاد داشتم. حوزه به اعتبار خود مدرک بدهد. البته مدرک‌زدگی و برای مدرک درس خواندن بد است.
(قابل توجه اساتید معظمی که اصولا به اعطای مدرک و ارتقاء سطح مزایا بر اساس رتبه درسی به بهانه کم‌عمق شدن درس خواندن طلاب معترضند و معتقدند اگر حوزه مدرک‌گرا شد و درس‌ها به شیوه جدید واحدی خوانده شود، حوزه علمیه نابود می‌شود)
چهارم:
بنده ده سال پیش، که البته فکر می‌کردم سه سال پیش بود، ضرورت تغییر متون درسی حوزه را مطرح کردم و با مخالفت‌هایی که انتظارش را می‌کشیدم روبرو شد. کتاب درسی باید به گونه‌ای باشد که طلبه دنبال فهم مطلب برود نه فهم عبارت. عبارت‌نویسی مغلق هنر نیست.
مکاسب درس خارج فقه شیخ انصاری است که به درد شاگردان درس خارج شیخ می‌خورد ولی برای کسی که می‌خواهد فقه استدلالی بخواند مناسب نیست.
باید مکاسب بدون رقیق شدن مایه علمی آن تسهیل شود. می‌دانم برخی از بزرگان حوزه با من مخالفت می‌کنند ولی صد در صد روزی این اتفاق در حوزه می‌افتد.

(نکته اول: خدا رو شکر که این مدت ده ساله، برای آقا به اندازه سه سال گذشته!
نکته دوم: ده سال گذشته و بویی از تغییرات متون درسی نیست! البته اواخر پارسال می‌خواستند سیوطی و منطق مظفر رو عوض کنند ولی نشد!
نکته سوم: جداً آقا حرف دل طلبه‌ها رو زد. عمر طلبه در این صرف شد که این ضمیر به چی برمی‌گرده یا این جار و مجرور متعلق به چیه!
نکته چهارم: طلبه‌های پایه هفتم تا دهم به اندازه شاگردان درس خارج مرحوم شیخ انصاری (ره) باید فهم داشته باشند. چون باید طول این مدت مکاسب رو تموم کنند!
نکته پنجم: حالا که مسلما یک روز مکاسب تسهیل می‌شه چرا توفیق این کار نصیب حوزه نسل ما نشه؟)
پنجم:
 در حوزه باید شورای سیاست گذاری وجود داشته باشد و اعضای این شورا نباید آن را به عنوان یک مشغولیت حاشیه‌ای در کنار باقی مشاغل ببینند.
(در این مورد نکته خاصی به ذهنم نمیاد)
ششم:
 
پانزده سال پیش یکی از بزرگان حوزه برای مداوا به یکی از کشورهای اروپایی رفت. بعد از بهبودی تا مدت یک ماه انجا ماند و مشغول تبلیغ شد. وقتی به ایران برگشت وقت ملاقاتی از من گرفت و با پرخاش به من گفت: این قدر زمینه کار در خارج هست چرا کاری انجام نمی‌شود؟ گفتم: کارهایی انجام شده. ولی به هر حال شما در قم مؤسسه‌ای تأسیس کنید و مبلغان بین‌المللی تربیت کنید. اتفاقا اطلاعیه‌هایی برای ثبت نام هم پخش شد ولی بعد از مدتی خبری از ادامه کار نیامد. حالا هم یک نفر مؤسسه‌ای را با این هدف تأسیس کند، خرج و مخارجش با من!
(البته دانشگاه باقرالعلوم (ع) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بخش مفصل آموزش زبان‌های خارجی داره که نزدیک به 25 سال از تأسیسش می‌گذره. چند تا مدرسه علمیه دیگه هم کلاس آموزش زبان عربی و انگلیسی دارند ولی جای مؤسسه‌ای که تخصصا مبلغان بین‌المللی تربیت کنه خالیه! چون دانستن زبان بخشی از کار تبلیغ بین‌المللیه! یادگیری فرهنگ و آداب و رسوم ملل مختلف و شناخت مخاطبان خارجی و بررسی راهکارهای تبلیغی بخش عمده کاره!)

نوشته شده توسط : یاسر

نظرات دیگران [ نظر]


از طرح «ریحانه» تا «جین‏القدس»

دوشنبه 86 آذر 12 ساعت 5:15 عصر

بعد از پیروزی اانقلاب، « بی‌حجابی» جای خودش رو به «بدحجابی» داد و هر چی بیشتر گذشت، دامنه بدحجابی فراگیرتر و به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شد.
موج اخیر ترویج فرهنگ حجاب از دو سال پیش با تصویب طرحی به اسم «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» تو شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع شد و بعد از طی یک مسیر دوساله، تابستون امسال با تأکید بر دوری از برخوردهای خشن در قالب طرح امنیت اجتماعی عملی شد.
البته راهکارهای اجرایی فرهنگ عفاف و حجاب به 26 سازمان ابلاغ شد از جمله حوزه علمیه.
به قول دکتر زیبایی‌نژاد، مسؤول دفتر مطالعات زنان حوزه علمیه قم، حوزه‌های علمیه مسؤول تبیین معارف دینی و ارتباط با دستگاه حکومتی هستن و کار کردن روی مجموعه مقالات درباره نظام اسلامی و پوشش بانوان از جمله کارهاییه که تو حوزه در حال انجامه.
آقای زیبایی‌نژاد اعتقاد داره علت عدم گسترش فرهنگ حجاب، توجه بیش از حد به مباحث قانونی و غفلت از زمینه‌سازی‌های فرهنگی در گذشته است.
آقای زیبایی‌نژاد می‌گه: معلوم نیست استفاده از الگوهای جدید لباس واقعا تو مسیر عفاف باشه؛ مثلا همین چادرهای جدید آستین‌دار تو شهری مثل قم که استفاده از چادر سنتی توش رایج بود، یه نوع گرایش به خودنمایی رو افزایش می‌ده!
واقعا هم طرح‌ «ریحانه» و ارائه مدل پوشش زن بر اساس ارزش‌های دینی و ملی پاسخگوی نیاز کشور نبوده! ]جالب اینجاست که بدونید،  ایران که پوشش زنانش اکثرا با چادره، اولین واردکننده پارچه چادر مشکیه و بر اساس گفته مشاور وزیر صنایع و معادن در امور بانوان و خانواده فقط سه کارخونه تولید پارچه چادر مشکی وجود داره و کمتر از یک پنجم نیاز داخلی رو تأمین می‌کنند[
ایران تنها کشور اسلامی نیست که تلاش می‌کنه به تولید مدهای قابل قبول اسلامی بپردازه. تو خیلی از کشورهای اسلامی روسری‌های روشن ولباس‌های رنگارنگ، کم کم جای نقاب و عباهای سیاه رنگ رو گرفته!
مثلا شرکت «
الحناه» انواع پوشش‌های اسلامی رو تو سایتش عرضه کرده.
به تازگی دخترای مسلمون اروپا از پوششی استفاده می‌کنن که علاوه بر هماهنگی با مد روز لباس جهان، جوری طراحی شده که زنان می‌تونن با اون تو جوامع اروپایی با رعایت حجاب (البته نه حجاب ایده‌ال اسلامی) ظاهر بشن. این لباس‌ها رو چندین شرکت بزرگ طراحی لباس تحت عنوان پروژه‌ای به اسم MSLM  تولید کردن.
شرکت بزرگ جین هم از این فرصت استفاده کرده و شلوارهای «
جین‌القدس» رو تولید کرده.
شرکت‌های «
المحجبات» پاکستان، سایت «شکر آنلاین» و« chichairoptions»  هم از جمله سایت‌ها و شرکت‌هایی اند که به تولید پوشش‌های مختلف مشغولند.
در پایان یک نکته می‌گم:
بانوان مؤمنه که فلسفه و ضرورت حکم متعالی حجاب رو درک کردند، حاضر نیستند هیچ پوششی رو با پوشش سنگین و موقر چادر مشکی عوض کنند.
از طرفی دختران و زنانی هم هستند که تعهدی نسبت به ارزش‌های دینی ندارند و همین دستمال سر رو هم به خاطر اجبار قانون جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند و متأسفانه از احساس خوش عفاف و حیا بی‌بهره‌اند.
دسته سوم دختران و زنانی‌اند که به خاطر متهم نشدن به برچسب امّلی و بی‌کلاسی مایلند آزادتر تو جامعه ظاهر بشند از طرفی هم نمی‌خواند اعتقادات مذهبی خودشون رو زیر پا بگذارند. این دسته افراد مخاطبان کارشناسان تولید مدهای اسلامی‌اند.
بانوان ایرانی از خوش‌سلیقه‌ترین زنان جهانند به خاطر همین عرضه یک مُد که هم با دستورات شرع جور دربیاد و با فرهنگ غنی ایرانی ملایمت داشته باشه از طرفی نظر بانوان دیرپسند رو جلب کنه کار مشکلی به نظر میاد و نیازمند یک عزم ملی است.
الهام گرفته از شماره دوم نشریه سپیده دانایی


نوشته شده توسط : یاسر

نظرات دیگران [ نظر]


پیامک‏ها؛ آینه حقایق اجتماعی

پنج شنبه 86 آذر 8 ساعت 12:3 عصر

پیش از اینکه موبایل‌های بلوتوث‌دار دست مردم زیاد بشه، سرگرمی موبایل به‌دست‌ها اس.ام.اس(پیامک) بازی بود. از جک و شعر گرفته تا جملات عشقولانه و سرکاری‌های مختلف.
بلوتوث که اومد، تب اس.ام.اس بازی سردتر شد ولی هنوز جایگاه و جذابیت خودش رو داره!
بعد از گذشت بیش از یک دهه از ورود موبایل به کشور، دریافت اس.ام.اس تکراری چیز عادی‌ای شده و حتی پاتک‌های اس.ام.اس تکراری هم نخ‌نما شدن!
اس.ام.اس‌های عشقولانه هم دیگه حال هر دختر و پسری رو به هم می‌زنه! (البته هر کلی‌ای استثناهایی داره!!!)
اتفاق جالب در صنعت پیامک‌بازی، تولید اس.ام.اس داغ به فراخور آخرین اتفاقات اجتماعی و همگانی از جمله: مناسبت‌های تقویمی، بلاهای طبیعی و سریال‌های تلویزیونیه.
حتی جریان تقارن شب اول قبر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره) و زلزله قم  هم از تیررس پیامک‌بازی افراد بی‌کار و خلّاق در امان نموند!
از همه جالب‌تر سونامی اس.ام.اس‌ها درباره سریال‌های ماه رمضان بود!
از جمله ارسال پیام تبریک عید فطر در روز بیستم ماه رمضان با این مضمون؛ «عید فطرت مبارک! تو برگزیده‌ای! اون عید فطری که تو رساله‌ها اومده واسه عوامه! تو جزو خواصی»
یا؛ «طرح تعویض همسر فرسوده؛ قدسی بده هستی بگیر!»
و خیلی پیامک‌های با مزه دیگه که به دلایلی از ذکر اون معذورم!
اخیرا هم شاعران خوش‌قریحه هم صحنه پیامک‌بازی رو عرصه مناسبی برای عرض اندام خودشون دیدند و به فراخور حال اشعار قشنگی درباره وقایع مختلف سرودند!
ولی همیشه یک قطعه ادبی زیبا یا یک دوبیتی تر و تمیز توی مواقعی مثل عصر جمعه، شب شهادت یا میلاد ائمه اطهار (ع) از یه لیوان آب تگری تو تابستون و یک فنجون چای تو زمستون بیشتر جواب می‌ده!
شب میلاد امام رضا (ع) که پنج‌شنبه هفته گذشته بود، پیامک دلچسبی از پسرخاله‌ام به دستم رسید. اونو برای سه نفر دیگه فرستادم! یکیشون که اهل ادب هم هست عجیب تحت تأثیر این شعر قرار گرفت! به تعبیر خودش این شعر دیوانه‌اش کرد. خیلی اصرار داشت که شاعر این شعر رو معرفی کنم، اما از هر کی پرسیدم نمی‌دونست. اگه شما اسم شاعر رو می‌دونید ممنون می‌شم بهم خبر بدید. یا علی!
 

زائری بارانی‌ام آقا به دادم می‌رسی؟
بی‌پناهم خسته‌ام تنها به دادم می‌رسی؟ 

گرچه آهو نیستم اما پر از دلتنگیم
ضامن چشمان آهوها به دادم می‌رسی؟ 

من دخیل التماسم را به چشمت بسته‌ام
هشتمین دردانه زهرا به دادم می‌رسی؟
 


نوشته شده توسط : یاسر

نظرات دیگران [ نظر]



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مرید پیر مغانم
عرفان کفی
رمضان کریم
[عناوین آرشیوشده]